„A világ szívére tapasztom fülem…”
„A világ szívére tapasztom fülem. / Kell odabent lenni Valakinek. / Behunyt szemmel várok…” – Hétvári Andrea ‘Lebomlás’ című versét olvashatjátok a DRÓTon
„A világ szívére tapasztom fülem. / Kell odabent lenni Valakinek. / Behunyt szemmel várok…” – Hétvári Andrea ‘Lebomlás’ című versét olvashatjátok a DRÓTon
„…küldetésemnek tartom, hogy ahhoz a réteghez szóljak a műveimen keresztül, akik amúgy nem kerülnének be semmilyen formában a művészeti kánonba. Ahogy Velázquez beemelte a törpét a művészetbe – egy olyan személyt, aki az akkori társadalom kirekesztettje volt – és tette egyenrangúvá a királlyal a festményein, így szeretném én is beemelni a festészetbe ezt az általam jól ismert társadalmi réteget.” – Rakk Adriánnal – a rendkívül tehetséges fiatal festőművésszel – Magyary Ágnes készített interjút 2023 május ötödikén nyíló lakáskiállítása kapcsán.
A munka ünnepét virslivel, sörrel és persze festéssel ünnepli a Kispont Galéria Kalácska Gábor látványtervező és Debreczeni Imre festőművész vezetésével. Felhívás a DRÓTon.
Valaki ellopta azóta ezt az időt. Időközben. Vele együtt pedig ellopta a tervezgetést, álmodozást. Vajon hová rejtette? Mielőtt becsukta volna a könyvet, küldött egy halvány mosolyt az ifjú és bizakodó Csinszka felé. Kicsit irigyelte. Őt még nem lopták meg.
„Akárhogyan lesz, immár kész a leltár. / Éltem – és ebbe más is belehalt már.” – József Attila versét elmondja Jordán Tamás a Költészet Napja alkalmából a VerShaker születésnapi videóján. Ha tetszett: add tovább!
Szálinger Balázs József Attila-díjas költő legutóbbi versgyűjteményét unortodox módon, saját kiadásában adta ki. Így született meg a Koncentráció című kötet, amely akkor széles körben megmozgatta a művész olvasótáborát. De vajon megbánta-e döntését egy év távlatában? Szálinger Balázs költőt mutatja be, véletlenszerűen felépülő versműsor keretében, a VerShaker legújabb videója. Mitől nyer létjogosultságot egy irodalmi beszélgetés? Mi is pontosan a „Mélyelgő”? Istentelenek-e az „Isten nevében farkas emberek”? Hogyan válik istenábrázolássá egy térkép?
Hogyan keletkezett a dráma? Miért nincs demokrácia dráma nélkül? Milyen drámát írni és mi az a katarzis? Miért elengedhetetlen mindez a normális emberi élethez? Ezeket a nem könnyű kérdéseket tettem fel magamnak, de „hát ha nem könnyű, akkor nem könnyű”. Hogyan is várhatnám, hogy bármi, ami a művészet egyik legkomplexebb megnyilvánulásával kapcsolatos az könnyű lehetne? Pedig lehet, hogy csak én vagyok „rossz költő”, aki képtelen megfogalmazni valamit, ami „emberi, nagyon is emberi”.
Veszélyes, kétségtelenül nagyon veszélyes dolog esszét írni, olyan mintha az ember vékony jégen táncolna a valódi tudás tiszta téli égboltja alatt és a tudatlan mélység felett. Igen, alighanem a költői hasonlatok, is az esszék lehetséges eszközei, de az esszé sem nem líra, sem nem próza, hanem… „esszé”. –
Weiner Sennyey Tibor három előadást tart 2023 márciusában irodalomról és életről a Kettőspont Színházban a Magyar Széppróza Napja és a Színházi Világnap alkalmából. Ebből most a második előadás esszé változatát olvashatjátok a DRÓTon. Gyertek el az utolsó előadásra is, ami után a szerző Diogenész előadását tekinthetitek meg a színházban! Részletek alább.
Jász Attila, Győrffy Ákos és Weiner Sennyey Tibor írók beszélgetése Hamvas Béláról és arról a bizonyos „láthatatlan esszéről” a budapesti Vigadóban az Essentia Artis fesztivál keretein belül 2023 március 22-én.
A vers ugyanis az emberiséggel együtt született, együtt változik, s valószínűleg együtt is fog kipusztulni. A költészet azonban örök.
Borges, Hamvas, Weöres, Pessoa, Ryokan és Michaux segítségét is kérjük, hátha meg tudjuk határozni, hogy mi a csuda az a költészet, a költői tapasztalat és a vers? –
Weiner Sennyey Tibor három előadást tartott 2023 márciusában irodalomról és életről a Kettőspont Színházban a Magyar Széppróza Napja és a Színházi Világnap alkalmából. Ebből most az első előadás esszé változatát olvashatjátok a DRÓTon.