ELTE: szakmai állásfoglalás a NAT nyelv és irodalom tantárgyra vonatkozó rendelkezéseiről
„A most elfogadott Nemzeti alaptantervben és a kerettantervben erősen ismeretközpontúak a nyelvvel, a nyelvtannal kapcsolatos tartalmak. Nem jelenik meg a kompetenciafejlesztés módszeresen kidolgozott folyamata. A kompetenciafejlesztés háttérbe szorulását az óraszám csökkentése és az ismeretanyag mennyisége, elrendezése is erősíti. Ugyanakkor az ismeretanyagnak nemcsak a mennyisége, hanem a minősége is súlyos problémákat vet fel. … A fenti megállapításaink szerint a bevezetésre kerülő NAT és kerettanterv nem segíti, hanem sokkal inkább gátolja az anyanyelvi nevelés megújítását, a tanulók kompetenciáinak a fejlesztését.”
Elindult a Nagy Kisfaludy Projekt
Mi ez? Független színházi alkotók és képzőművészek különböző korosztályokból, akik egymással összefogva egy közös helyszínt szeretnének megvalósítani, amihez a TE TÁMOGATÁSODRA van szükség! Már azzal is segítesz, ha tovább adod ezt a hírt! De részese lehetsz te is a csodálatos, közös alkotásnak, ha segítesz nekünk. Részletek a DRÓTon.
negyedik nap
Domokos Johanna költő, irodalomkutató. Otthonai: Teutoburgi Erdő, Budapest és Cseresznyés Hegy. Legutóbbi művei: W. német többnyelvű kisregény, 2016, Revolver lírai monológok magyarul, 2018. Egy versét olvashatjátok a DRÓTon.
Mi a DRÓT?
Ha azt mondanám a „DRÓT” középút, vagy fiatal alkotók által készített neadjisten kulturális újságnak kinéző, ám a tudatalattinkban lappangó, őrjítő fallikusságra való hajlam kivetülése, valószínű egy nagy barom lennék, mert ezek még csak meg sem közelítik a dolog lényegét.
Egyházi iskolákban tanító pedagógusok állásfoglalása az oktatás mai helyzetéről
Mi, egyházi iskolákban dolgozó alulírott pedagógusok a társadalom egészével együtt fájdalmasan érzékeljük a magyar oktatás régóta elhúzódó, súlyos válságát. Az új Nemzeti Alaptanterv bevezetése és a kerettantervek megjelenése sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre. A magyar oktatás megújulásának elmaradása hosszan tartó károkat okoz mindannyiunk számára, a magyarság kulturális, lelki és anyagi gyarapodását fenyegeti. A jövő nemzedékek iránti felelősségünkből fakadóan kötelességünknek érezzük a megszólalást, a tanterv kérdésein túl az oktatás egészével kapcsolatban is.
Zabolátlan lovaim
Nemcsak az előadók – Farkas Róbert a Budapest Bár vezetője, Dargay Marcell a Katona József színház zeneszerzője és Kollár-Klemencz László a Kistehén frontembere – fogott meg, hanem maga a cím is. Mert mit tagadjam imádom a lovakat, imádok egy lovon száguldani… Így miután a címadó dalt többször is meghallgattam, felelevenítve a fenti érzést, örömmel mentem el és hallgattam meg élőben is Szentendrére a Ferenczy Múzeumban. Puskák Kata Szidónia ajánlója a DRÓTon.
Romhányi József verse kétféle értelmezésben: Lénától és Formanek Csabától
Talán maga Romhányi József is meglepődne, ha hallaná, hogy a verse mennyire másképp szólal meg egy kislány, illetve egy színész szájából. Formanek Csaba szuggesztív előadással, Léna pedig a megszokott bájával mutatja be egy gonosz idomár balul elsült történetét.
Kemény Zsigmond elveszett
„Ahogy beérünk Pusztakamarásra már messziről észrevesszük a domb tetején álló romos kastély tornyát, kocsinkkal arra hajtunk. A Sütő-emlékház az egyik főutcán van, nem messze tőle a templomkertben magányos fehér márványoszlopon Kemény Zsigmond szomorú mellszobra árválkodik. Ahogy felérünk a dombtetőre igen zord idő fogad.”
A vágy titokzatos tárgya
A DRÓTra feltöltött galériában most bepillanthatunk a két művésznő, Rabóczky Judit Rita és Verebics Ágnes műtermébe, s ízelítőt kaphatunk a hamarosan megnyíló kiállításból.
Nemzeti Alaptanterv. És hogy kell-e kortárs írókat, költőket tanítani? | Tompa Andrea írása
Íróval, költővel találkozni kamaszkorban sorsfordító lehet. … A mostani NAT akkor végződik az irodalomoktatás szempontjából 70-es évek, amikor megszülettem. … Viszont a dolgok alapvetően megváltoztak – az írók és a költők aligha vannak ma karnyújtásnyira.