Nemzeti helyett járjon a Patyolatba!
Tegnap a Nemzeti helyett a Patyolat Próbaüzemben kötöttem ki – és nem bánom, hogy így alakult. – Turbuly Lilla írása a Senki se mer egyedül élni című új Formanek-Pusztai darabról a DRÓTon.
Tegnap a Nemzeti helyett a Patyolat Próbaüzemben kötöttem ki – és nem bánom, hogy így alakult. – Turbuly Lilla írása a Senki se mer egyedül élni című új Formanek-Pusztai darabról a DRÓTon.
A szeptemberi bemutató után ismét műsoron a Kirké, avagy kalandozások a disznóólban című előadás. Az Odüsszeia epizódjának kortárs színházi feldolgozása október 15-én a budapesti Patyolatban, 20-án pedig Debrecenben lesz látható. A DRÓTon most részleteket olvashattok a szövegből Kvazár és a Debreceni Egyetemi Színház által közösen színpadra állított előadásból.
Bezár a Kvazár. Az elképesztő állapotok ellenére Formanek Csaba május utolsó hetén még előadta a Diogenész és a Bádogelefánt című drámákat. A rendező-előadóval készített kisfilmünkben körbejártuk az egykori Super8-at, később Kvazárt, amit most lebontanak.
Íme itt van, hogy Diogenész mit gondolt az akadémiáról. Hipokritáknak nem ajánlott, a többieknek nagyon.
Ki ez a Diogenész? Mit tud, vagy mit nem tud kezdeni ez a társadalom a szegényekkel, elesetekkel, vagy éppen a rendszerbe be nem illeszthetőkkel, a nem átlagosakkal? Ki az a Szkirpalosz kalózkapitány és milyen hatása van a társadalomra?
Formanek Csaba a budapesti színházi élet egyedi figurája, akit a kezdetektől fogva követek, figyelek, becsülök. Csaba két darabomat is megrendezte, eljátszotta az általam megírt Diogenészt, és közben – talán nem túlzok –, barátok lettünk. Ez az írás nem a közös darabokról, a Radikális Szabadidő Színházról, nem az elmúlt évekről, és még csak nem is a barátságunkról fog szólni, hanem a Bádogelefánt kapcsán arról, hogy mi az igazi színház, mi az igazi költészet, mi az igazi művészet és élet. Nagy szavak. Azok.
Alessandro Baricco Novecento című művéből készült monodrámáját adta elő legutóbb Ilyés Lénárd egy különleges helyszínen: a MrSale öltönyüzletben. A DRÓTon most bepillanthattok az előző előadásba, és megtudhatjátok hogyan jelentkezhettek a legújabbra, az Algernon-effektusra.
KVAZÁR eseményTér néven újabb színházi műhely nyílik Budapesten. Formanek Csaba „poszt-radikális” projektje a tavalyi MÜSZI-s szobaszínházi korszak folytatása. A KVAZÁR várja mindazon, elsősorban kevés szereplős, kis térigényű előadások jelentkezését, melyek próba-, illetve játszóhelyet keresnek. Részletek a DRÓTon.
„A valódi anyag: MI, ITT és MOST. Minden más minimum gyanús.” – Mikor olvastál utoljára esszét a színházról? Na ugye. Akkor most Formanek Csaba színész, rendező komoly, elgondolkodtató írását ki ne hagyd a DRÓTon!
Szórakoztatnak? Lenyűgöznek? Drámáznak? Miért teszik ők ezt? Miért hiszünk nekik? Miért ne hinnénk? Mi a hitünk vagy a hitetlenségünk ára? Ahogy telt az idő, és közeledtünk a fesztivál végéhez, egyre kevésbé érdekelt mindaz, ami a színpadon történt. A nézőkre lettem kíváncsi. Mit tudunk kezdeni az egyéni és kollektív unalmunkkal?
Formanek Csaba írása az offline:ontheater újcirkuszáról, az Anyaszínház és a MASZK koprodukciójában született Escurialról, és a k2 Színház Apátlanok című előadásáról a DRÓTon.