Szerintem a teremtésnek a lényege marad meg, ha magamat félreteszem, ami egy szóval: a szeretet.”
– mondta Wunderlich József Bertolt Brecht verse kapcsán, és többek között ezzel a gondolattal indult el egy évvel ezelőtt, a költészet napján a VerShaker YouTube-sorozat, melyen azóta is sorban jelennek meg a minőségi tartalmak.
A csatorna videóiban az ország legismertebb színművészei mondják el a szívükhöz közel álló verset és beszélgetnek annak kapcsán a házigazdával.
Olyan témákat érintenek így, amelyekről más helyzetben elképzelhetetlen lenne, hogy őszintén és lelkük mélyére ásva beszéljenek. Ezzel nem csupán saját összetett gondolataikról és izgalmas meglátásaikról tesznek tanúságot, mint más interjúműsorok esetében, hanem az érdeklődő nézőt a költészet világába kalauzolják észrevétlenül. Hatásukra a verseket nem ismerő nézők is kedvet kapnak a versolvasáshoz.
A sorozat legutóbbi epizódjában Ónodi Eszter mondta el a kortárs skót költőnő, Carol Ann Duffy lírai monológját a homéroszi Kirké szerepében:
…minden szöveget örökké itt és most írnak.”
– hirdeti Roland Barthes 1968-as A szerző halála című röpiratában,
nyelvészeti szempontból a szerző pusztán az, aki ír, ahogy az én is pusztán, az aki kimondja, hogy én: a nyelvnek „alanya”, nem „személye” van.”
A VerShakerben elhangzó versek is sokszor szerzőjüket vesztve, befogadói irányából nyílnak meg. A sokunk számára kedves színművészek saját olvasatukat mutatják be – amely olykor meglepően eltér a (művészet)történeti háttérbe gabalyodó filológiai megközelítéstől, de kétségtelenül hiteles, hiszen a magasszínvonalú versmondás után föl se merülhet, hogy az illető előadó számára nem az adott magyarázat a leginkább helyénvaló. A VerShaker így minket is arra buzdít, hogy a lírai költeményeket bátran használjuk arra, amire igazán valók: a saját lelkünk felszabadítására.
Mert – talán a DRÓT olvasóinak nem kell magyarázni, hogy – a költészet a lélek tápláléka, megtanít szeretni, megérteni a másikat és kifejezni érzelmeinket.
A VerShaker nem pusztán egy versmondás témájú interjúsorozat, hanem egy széleskörű társadalmi marketingprogram a versolvasás és a versmondás újraértelmezéséért. Az interjúk megjelenése közötti időszakokban olyan kiegészítő projektek is helyet kapnak a VerShaker csatornáján és közösségi oldalain, amelyek a költészet befogadási módjainak vizsgálata mellett a közönséget aktivitásra, kreatív bevonódásra késztetik, mint például a tavaly nyáron megrendezett VersKép challenge – Van hozzá képed? pályázat. A felhívásra jelentkező közel száz jelentkező egy-egy vers kapcsán készült képzőművészeti alkotását küldte be, melyből aztán online kiállítás nyílt a VerShaker Facebook és Instagram oldalán (a képeket három kategória szerint albumba válogatva itt lehet megtekinteni. közösségi médiában való aktív jelenlét fontos része a kulturális társadalmi marketingprojektnek.
Az elmúlt év során a Facebookon 226 bejegyzést, köztük 11 magas színvonalú cikksorozattal egy-egy irodalomtörténeti témában, az Instagramon pedig 185 posztot jelentettek meg a VerShaker közreműködői
– derül ki a VerShaker születésnapi vlog-videójából:
De vajon mi hajtja ezt az egész kezdeményezést? Honnan az erő, idő és anyagi háttér, hogy mindez megvalósuljon? Az alkotók jó ideig nem kényszerültek rá, hogy ebbe a titokba beavassák közönségüket, az egyéves születésnap azonban fordulatot jelentett ebben is.
„Én nem onnan fogom folytatni, ahol abbahagytam.” – Zoltán Áron
(„Most úgy tűnik nekem, mintha minden onnan indulna tovább, ahol abbamaradt. Nem örülök neki. De persze nem kapott mindenki akkora ébresztőpofont, mint az előadó-művészeti szférában dolgozók.” – mondta Zoltán Áron, a Vígszínház fiatal tehetsége, akivel az elmúlt hónapokról, a VerShaker-csatornáról, próbákról, költészetről, összművészetről és felelősségről beszélgetett a DRÓT szerkesztő alkotója, Demencze Ilona.
A kezdetekben ugyanis Zoltán Áron saját költségén indította el a programot,
és így jött létre a VerShaker első évada. A második évadra már egy NKA-s támogatásból is gazdálkodhatott a program, amely a forgatási költségek jelentős részét fedezte, mára azonban kifogytak a források. Ezért elindult a VerShaker Örökbefogadási programja.
A program keretében a támogatók jelképesen örökbe fogadhatják a videósorozat eddig megjelent epizódjait, és cserébe különleges ajándékokkal lepik meg őket az alkotók. Feltehetik saját kérdéseiket az örökbe fogadott interjúvideó vendégének, amelyet egy – személyesen a támogatónak címzett – videóban feltesz nekik Zoltán Áron, és az így született miniinterjút csak az örökbefogadó kap meg e-mailben. De a tavalyi évben az Örkény Színház költészet napi ötletéhez hasonlóan telefonos versküldést is ajándékoz Zoltán Áron a támogatóknak, amivel meglephetik hozzátartozóikat.
A második évre újabb és újabb tervekkel érkezik a VerShaker csapata, megszületett a VerShaker Blog, ahol az összes felület összeér, és a korábbi tartalmak egy átlátható archívumban megtekinthetők, ezenkívül az alkotók terveznek egy újabb pályázatot a VersKép challenge-hez hasonlóan, de tervezik első offline sorozatukat is a Művészetek Völgye keretében.
Reméljük, hogy az Örökbefogadási program célba ér, és a VerShaker kulturális missziója támogatókra talál.
– á+t –