Az ember és a természet újrakapcsolódási lehetőségeire reflektál új projektjével a Kultúrgorilla, amelyet a Bartók Béla úti Zipernowsky Stúdióban mutat be. A Zöldmező projekt keretében a kirakaton át tekinthetnek meg a látogatók egy haszonnövények nevelésére szolgáló magaságyásba ültetett, folyamatosan növekvő, szabadon burjánzó vadvilágot.
Gilles Clément
Gilles Clément tájépítész, kertész, botanikus, filozófus és író. Olyan fogalmak atyja, mint a „Változó kert (A kert mozgásban)”, a „Földünk mint kert” vagy a „Harmadik táj”, filozófiai megközelítésében és munkáiban mindig az élőt, az élőlényeket rendeli a forma fölé.
Az École d’Horticulture de Versailles-ban végzett, (ma École Nationale de Paysage de Versailles), ahol ezt követően sokáig tanított is. Oktatói munkájával párhuzamosan tájépítészeti projektjeiben elméleteit meg is valósította, alkotásai többek között az André Citroën Park és a Quai Branly Múzeum kertje Párizsban, a lille-i Henri-Matisse Park vagy a Saint-Nazaire víz alatti bázis teteje és a Domaine du Rayol.
„A két négyzetméteres kertbe pipacsot, sást és más vadnövényeket ültettünk, amelyek hamarosan virágozni fognak, így érdemes figyelemmel kísérni a változásokat, mert az segíthet újrakapcsolódni a növényekhez, amelyek a természet alapvetően fontos elemei.” – mondta Göttler Anna, a kirakatkiállítás egyik kurátora. „Az, hogy az installációt jelenleg csak a kirakaton át mutathatjuk be, jól leképezi a jelenlegi pandémiás viszonyunkat a dolgokhoz, a világhoz. Miről van közvetlen érzékelésünk? Egyáltalán mihez és hogyan kerülhetünk közel ma? Mi lesz a sorsa azoknak a dolgoknak, amelyekhez nem tudunk kapcsolódni?”
A projektben Máté András, az ökológiai szemléletű gyeptelepítés szakértője is közreműködött, aki mint elmondta, egész életét a természet megismerésének és védelmének szentelte. Cége olyan innovatív kertészetet működtet, ahol vadon termő növényeket von termesztésbe: ezekből a növényekből állítottuk össze együtt a zárt homokpusztákra és homoki szántókra jellemző mikro- növényvilágot.
Az installáció a járvány, a természet, és az ember viszonyára reagál, a természet és a művészet regeneratív, önreflektív ereje által kínál lehetőséget arra, hogy megértsük a pandémia által előidézett változások gyökerét, valamint rámutat belső, szellemi egyensúlyunk és a természeti környezet stabilitása közti alapvető összefüggésre.
Az Újbuda önkormányzatának támogatásával létrejött művészeti projekt megvalósulását segítette a közeli Humusz Szövetség, valamint Horváth Gábor, magaságyás készítő – asztalos is.
Az installáció online felülettel egészül ki, ahol az érdeklődők megtekinthetik, hogy milyen növényfajok találhatók a magaságyásban, illetve egy imaginációs gyakorlattal, amely a kert témáját dolgozza fel, és otthon is elvégezhető.
A kiállítás a Knoll Galéra jelenleg is látható A solastalgia kora című kiállítás partnerkiállítása.
A Knoll Galéria egy nagymúltú kortárs galéria, amelynek Bécsben és Budapesten is van galériája és kapcsolódó gyűjtői köre.
A solastalgia kora a Zöldmezővel (a profitmaximalizás okán erőszakosan változtatott táj és annak társadalmi, pszihológiai, ökológiai hatásai, következményei) rokontémákat feszeget kortárs képzőművészeti művek bemutatásával.
A Zöldmező ezért bekapcsolódhat a Budapest Gallery Weekend programjába Június 18-19-20-án, melynek keretében kurátori vezetést tartunk a helyszínen.