„A különféle lélektani vizsgálatok és az intuitív felismerések egyaránt azt támasztják alá, hogy a térről való tudásunk határozza meg a térélményt. Ennek jegyében kezdtük el a Tértágítás projektet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanárokkal, diákokkal.” – Tillmann J.A. beszámolója.
A tér tágas. Ez nem egy eleve adott tapasztalat, hanem fokozatosan adódik, ahogy felnövekszünk és jártasságot szerzünk a világban. Méretei, összetettsége és mélysége együtt terjed ki megismerésünk horizontjával. Mégis többnyire változatlannak tartjuk: általában lehatárolt, és gyakran pusztán fizikai térként jelenik meg: számunkra a tér maga az állandóság – mindahhoz képest, ami benne van és alakul.
Pedig a térben nemcsak történnek dolgok, hanem a tér maga is történik: a térnek is története van. Ezt pedig a róla alkotott változó tapasztalatok és elgondolások összjátéka alakítja. Michel Serres tudományfilozófus egyenesen azt állítja, hogy „a tér a kultúra terméke, a történelem terméke, és talán nem is csak a geometriáé, hanem a teológiáké és a politikáé.”
A tér kétségkívül nem merő geometria és mérték, hanem kultúra és történelem, elgondolás és alakítás is. Minden kornak és kultúrának sajátos térfelfogása van. Változandósága, történetisége miatt egyik sem végérvényes, hanem alakítható: a tér zsugorítható és a tér tágítható is.
Még akkor is, ha történetesen éppen szűkülni látszik, amikor különféle összetételű ködfüggönyök ereszkednek le és korlátozzák a kilátást. A közeli elkezd mindent betölteni és a távoli elhomályosul. A lokális érvényű univerzálisnak mutatja magát, és a közös szemhatár egy falusi futballista látókörére kezd szűkülni. Ilyenkor érdemes tekintetbe venni azt, amire Seneca emlékeztet egyik levelében; arra, hogy nem egy zúg számára születtünk. Indokolt továbbá keresni azokat a lehetőségeket, amelyekkel a tér tágítható: kutatni a térre vonatkozó ismereteket, reflektálni a tapasztalatokra és elmélyíteni a belátásokat. Gyakorolni a túllépést a lehatároltságokon, a látási és gondolkodási konvenciókon.
A különféle lélektani vizsgálatok és az intuitív felismerések egyaránt azt támasztják alá, hogy a térről való tudásunk határozza meg a térélményt. Ennek jegyében kezdtük el a Tértágítás projektet a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen tanárokkal, diákokkal. Meghívtunk kutatókat, teoretikusokat és művészeket, és kezdeményeztünk téralakítási gyakorlatokat olyan tárgyak, művek, építmények és események létrehozására, amelyek képesek a tér tágasabb tapasztalatát előmozdítani.
A FUGÁban megrendezett TérTág-kiállításon bemutatott művek ennek az eredményét mutatták meg.