ELTE: szakmai állásfoglalás a NAT nyelv és irodalom tantárgyra vonatkozó rendelkezéseiről

„A most elfogadott Nemzeti alaptantervben és a kerettantervben erősen ismeretközpontúak a nyelvvel, a nyelvtannal kapcsolatos tartalmak. Nem jelenik meg a kompetenciafejlesztés módszeresen kidolgozott folyamata. A kompetenciafejlesztés háttérbe szorulását az óraszám csökkentése és az ismeretanyag mennyisége, elrendezése is erősíti. Ugyanakkor az ismeretanyagnak nemcsak a mennyisége, hanem a minősége is súlyos problémákat vet fel. … A fenti megállapításaink szerint a bevezetésre kerülő NAT és kerettanterv nem segíti, hanem sokkal inkább gátolja az anyanyelvi nevelés megújítását, a tanulók kompetenciáinak a fejlesztését.”

Egyházi iskolákban tanító pedagógusok állásfoglalása az oktatás mai helyzetéről

Mi, egyházi iskolákban dolgozó alulírott pedagógusok a társadalom egészével együtt fájdalmasan érzékeljük a magyar oktatás régóta elhúzódó, súlyos válságát. Az új Nemzeti Alaptanterv bevezetése és a kerettantervek megjelenése sokéves-évtizedes kérdéseket hozott újra felszínre. A magyar oktatás megújulásának elmaradása hosszan tartó károkat okoz mindannyiunk számára, a magyarság kulturális, lelki és anyagi gyarapodását fenyegeti. A jövő nemzedékek iránti felelősségünkből fakadóan kötelességünknek érezzük a megszólalást, a tanterv kérdésein túl az oktatás egészével kapcsolatban is.

A gyerekeket egyre nehezebb eljuttatni a szövegek közelébe

Fűzfa Balázs – tanárral, tankönyvszerzővel és irodalomtörténésszel – készült beszélgetésünk első részét több ezren nézték meg a DRÓTon egyetlen hét alatt. Most itt az interjú másik része, amelyben az irodalmi hagyományok fontosságáról, Nagy Gáspárról, a Vasi Őrtüzek konferenciáról, és arról beszélt Balázs, hogy miért és milyen nehéz ma a gyerekeket eljuttatni az értékes irodalmi szövegekhez. Ha te is fontosnak tartod Balázs szavait: add tovább.