Színészmesterség – színjátszó rendező kurzus
„Vehetek akármilyen üres teret, és azt mondhatom rá: csupasz színpad. Valaki keresztülmegy
ezen az üres téren, valaki más pedig figyeli; mindössze ennyi kell ahhoz, hogy színház keletkezzék.”
… (Peter Brook: Az üres tér)
Brook e művében megkülönböztet „holt”, „szent”; „nyers”; „közvetlen”; színházat. S bár e mű 1968-ban jelent meg, akár követhetnénk is e meghatározások tartalmainak gyakorlati kibontását, ”felmutatását”. Ám erre nem vállalkozunk. Brook könyvéből ez megismerhető. (Aki eddig nem tette,
olvassa.) Noha, egy tíz napos, intenzív színházszakmai tábor sok lehetőséget kínál, s szeretnénk, ha a „színházművészet” magabiztos tudásával térhetnénk haza, az alázat arra bíztat, hogy érjük be – reményeim szerint – a megújhodás ígéretét hordozó elmélyült alkotó munkával.
Hitem szerint, akkor születhet jó előadás, ha az azt létrehozók (színész, rendező, de még a „háttérmunkások” is) képesek, tudnak úgy és olyan szimbiózisban együttműködni, amely a világban, mindennapjainkban jelenlévő, ismert és/vagy még fel nem ismert titkok, vonzások és taszítások, érzések/érzelmek, … színpadi fel-megmutatására/fel-megismerésére vezet. Eredményként a nézőknek. Az alkotás során az azt létrehozók számára. A tíz napban, az együtt kiválasztott dráma/jelenet(ek) egésze és/vagy egy részletének színpadra
állítására teszünk kísérletet. Ez alkotó folyamatban meghatározó szerep a színésznek jut. Ő az, aki a fent vázoltakat „felmutatja”. A rendezőnek a motivátor és a rendteremtő szerep jut. Ez utóbbihoz nagyon kell a színész alkotó/teremtő akarata, készsége.
A leírtak alapján nyilvánvaló: a színész/színészek által meghatározott, de közösségi alkotás híve vagyok. Ám ennek során (próbafolyamat) az én dolgom a legmélyebb „önfelmutatás” (a szerző szándékának is megfelelő) szereppé formálásának közös meglelése/kialakítása. Majd a karakterek fejlődésének, alakulásának, elbukásának ökonomikus, plasztikus rendbe szervezése.
Ez alkotómunka alapja lehet (egyúttal ajánlás is):
– A. P. Csehov: Leánykérés és/vagy Medve; (tréfák)
– (Niccolò Machiavelli színműve alapján)Hay János (műve nyomán): Mandragóra, és/vagy
– Háy János (műve nyomán): Házasságon innen és túl…; és/vagy
– W. Schnurre: Előcsatározások; és/vagy
– közös alkotás lehet a Szigethy András: Pilátus az ügyész előtt, avagy a birodalmi ember vallomása
+ A. Jarry: Übü király + Czakó Gábor (műve nyomán): Disznójáték című művek alapján létrehozandó
előadás; és/vagy
– Kéri Ferenc: Lopótök, avagy Mari nem olyan
A szövegkönyvek (2019. júl. 01.-e után) minden jelentkező számára hozzáférhetők lesznek!
Természetesen örömmel fogadok ajánlatot is. Ám az a kérésem, hogy az ajánló(k) – lehetőleg 2019.
júl 01.-ig – küldje meg a szövegkönyvet.
2019. aug. 06. – 15. – Székelyzsombor
Steinwender József
Előadók, táborvezetők:
Formanek Csaba (Budapest – rendező, színész, író – drámaíró workshop)
Bálint Ferenc (Brassó, Grimasz Színházi Csoport – rendező – színészmesterség, rendezés)
Hegedűs Ildikó (Győr – a Győri Nemzeti Színház, a Hold Színház rendezője– színészmesterség, rendezés)
Steinwender József (Békéscsaba – rendező, Féling Színház – színészmesterség, rendezés)
Ajánlott alsó korhatár 16 év, felső korhatár 45 év.
A további részleteket leíró dokumentumok hozzáférhetők:
– http://sj52.szinhaz.info/
– http://sj52.szinhaz.info/Feling.html
– https://www.facebook.com/events/606395583212902/
Mellékletek elérhetősége:
Felhívás szövege = http://sj52.szinhaz.info/Fesztivalok_meghivok/2019/Szekelyzsombor/SzZSOMBOR_Tabor_felh.doc
Jelentkezési lap = http://sj52.szinhaz.info/Fesztivalok_meghivok/2019/Szekelyzsombor/Sz_zsombor_2019_JELLAP.doc
Drámaírói workshop szakmai program = http://sj52.szinhaz.info/Fesztivalok_meghivok/2019/Szekelyzsombor/FCs_Szzsombor-dramairo.doc
Színészmesterség, színjátszó rendező program – 1 = http://sj52.szinhaz.info/Fesztivalok_meghivok/2019/Szekelyzsombor/S_J_Szzsombor_progr_terv.doc
Steinwender József (Féling Színház)