Shay Dayan
Shai Dayan sok-sok hangszeren játszó zenész, énekes és hang terapeuta, a Voice Being nevü spirituális önismereti program alapítója és tanítója. 1966. február 20-án született Izraelben. 13 éves volt mikor gitározni kezdett, 17 évesen megkapta első dob felszerelését. 20 évesen, a katonaság után már szaxofonon játszott Ausztráliában. 23 évesen talált rá máig kedvenc hangszerére a basszus gitárra és több New York-i bandának adta vele a dögös alapot.
Indiában tanult filozófiát és gyakorolta a meditációt 5 éven át. Majd hosszú éveken keresztül tartott műhelyeket Orly Portal táncművésszel, ahol a mozgás és a hangok kapcsolatát fedezték fel a résztvevők. Dolgozott az Artness nevű Improvizációs Iskolában Izraelben. Itt 1 éves kurzusokat vezetett egy táncművésszel (Orly Portal) és egy színésszel karöltve (Shahar Dor), hogy körbejárják az improvizáció adta lehetőségeket hangadásban, zenélésben, mozgásban, színészetben, táncban…
Shai filmekhez, tánc előadásokhoz szerez zenéket, de komponált a National Geographic rövidebb dokumentum filmjeihez is. 2006 óta tagja az eco music zenekarnak, akik nálunk a Béla-műhelyhez hasonlóan, hulladék anyagból készített hangszereken játszanak nagy sikerrel gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt. Bővebben lásdt itt.
Saját lemeze, a ‘We are Free now’ , azért is érdekes túl azon, hogy nagyon inspiráló, egyedi zene, hogy minden hallható hangszert ő szólaltat meg.
Az utóbbi 15 évben a zene, a hangok és a meditáció kapcsolatával foglalkozik. Workshopokat és koncerteket ad szerte Európában és Izraelben.
DRÓT: Ha jól tudjuk, már 2014-ben is hirdettél kurzusokat a Magnet Házban. Mikor jártál itt először, mi vonzott Budapestre, milyen rendszerességgel tartózkodsz itt és mit gondolsz rólunk magyarokról?
Shai Dayan: Először 2003-ban jöttem Magyar országra, a Hangfürdő kórus hívott meg, hogy tartsak nekik egy ének műhelyt.
Azóta minden évben többször jövök ide dolgozni. Találkoztam néhány nagyon gyönyörű emberrel, így Magyarország második otthonommá vált. Úgy érzem
a magyaroknak erős és mély kapcsolatuk van a gyökereikkel, még a kereszténység előtti törzsi időkhöz is kötődnek.
Érdekes, ahogy a kultúrátokban ott van a különböző behatás más országoktól. Azt is észrevettem munkám során, hogy
a magyar emberek sok fájdalmat hordoznak magukkal.
Nem vagyok benne biztos, hogy miért, de ott van. És ezzel egy időben ott van egy növekvő érdeklődés; megszabadulni ettől a fájdalomtól. Ebben van egy nagy erő és szépség egyszerre.
DRÓT: Milyen magyar zenéket hallottál-hallgattál?
Shai Dayan: Szeretem Palya Beát, Misztrált, Matanát. Nagyon tetszik a Béla műhely zenéje. Izraelben én is zenélek egy ilyen zenekarban, ahol hulladékból készített hangszereken játszunk.
DRÓT: A honlapod szerint a hitvallásod az, hogy „a zenén keresztül az ember valódi természetét lehet felfedni.” Mit értesz ezalatt?
Shai Dayan: A valódi természetünk akkor van jelen, mikor a személyiségünk eltűnik. Ezek és más szavak is leírhatják, mit jelent az önvaló, de a valódi megértése akkor történik mikor közvetlen megtapasztaljuk; mit jelent a jelenben lenni személyiség nélkül.
A zene egy nagyon fontos eszköz lehet ennek a megtapasztalásához,
ha tudjuk hogyan használjuk megfelelően.
DRÓT: Ha a zene az önismeret egyik útja, akkor ez azt jelenti, hogy mindenkinek zenélnie kellene? Mindegy, hogy mit és hogyan?
Shai Dayan: Egyik fő oka, hogy annyi ember szereti a zenét, az az, hogy nagyon erős hatással van ránk. De persze lehet a zenét teljesen destruktív módon használni és meg lehet tanulni úgy zenélni, hogy az az életünket támogassa. Zenélés alatt azt is értem, hogy hallgatni. Nem szükséges, hogy zenészek legyünk, vagy zeneileg bárhogy tehetségesek. Egy dologra van szükség;
megtanulni hallgatni.
DRÓT: Milyen erőket érzel magadban felszabadulni zenélés közben? Átadható-e ez a hallgatóságnak?
Shai Dayan: Számomra a zenélés egyfajta lehetőség elengedni a gondolataimat és különböző elképzeléseimet arról, hogy mit hogyan… és csak hagyni a zenét hogy jöjjön és játssza magát, miközben a tőlem telhető legtöbb, hogy nem zavarom azt. Ha ez megtörténik, akkor szabad vagyok a hétköznapi ‘magamtól’ és az lehetetlen, hogy ezt a hallgató ne vegye észre. Ez a szabadság, vagy ha úgy tetszik a szívnek a megmozdulása mindenki által hallható, fogható, akinek van képessége valóban figyelni.
DRÓT: Mi a zene szerinted?
Shai Dayan: A zene, az a teremtés hangja. Azt mondják, és én is így érzem, hogy
az Univerzum hangból született.
Kezdetben a semmi volt, a teljes csend. Aztán ebből jött a hang és vált az első teremtménnyé. Ha minden hangból született, akkor minden élőlény egy elképesztő szimfónia kell hogy legyen, nem igaz?
DRÓT: Lehetséges. És akkor mit gondolsz a platonista elképzelésről a szférák zenéjét illetően? Létezik-e az univerzum zenéje, és az ember vajon észlelni tudja ezt?
Shai Dayan: Ha az univerzum hangból született, akkor a bolygóknak és az ezekhez kapcsolódóknak biztos hogy van hangja és különböző harmóniák rezegnek közöttük. Úgyhogy én azt gondolom, hogy
Platón elmélete a szférákról nem elképzelés, hanem valós tapasztalás.
Ha az emberi lény megtanulja újra, hogyan tisztítsa meg a rendszerét, saját magát, az összes zajtól, akkor képes lesz hallani a szférák zenéjét önmagában és meghallani hogy ő az Univerzum. Mi vagyunk az Univerzum.