(átvilágítás)
belőled is csak a hiányod kellett,
mondanám, mondom, jól hangzik,
nem igaz.
Infernális bűnök – Dante körei
Dante a Pokolban huszonhét bűnt említ, a közönyösöktől az árulókig. Érdemes eljátszani a gondolattal, hogyan értelmezzük ezeket a kategóriákat saját magán- és közéletünkben súlyuk vagy természetük szerint. Vajon melyik a nagyobb a bűn, erőszakosnak vagy hazugnak lenni? Kik lehetnek manapság az eretnekek, és kik játszhatják a képmutatók vagy a tolvajok szerepét? A Halszájoptika Képirodalmi Hálózat sorozatában fotográfusok képei, írók/költők kisprózái/versei találkoznak huszonhét tételben, melyek segítségével egyre lejjebb lépdelünk Dante Pokol című művének körein keresztül, és talán választ kapunk kérdéseinkre.
jöttem hozzád geryon hátán,
villamosok zörögtek, a duna csak folyt,
kerestem a neved a kaputelefonon, r. b. nyolc per egy.
lassan lépkedtem a lépcsőkön fel mentem vagy le,
nem tudom csak azt, űrliftezett a gyomrom,
becsuktam a szemem, előttem meztelen emberek,
ördögök verik őket, miért. –
megláttalak, előtte sok folyó folyt és sok völgyet, kaput
láttam és erdőket is.
levegőtlen pesti bérház, dohos is,
régi szerelemrelief a gangok alatti udvar egyik falán.
december volt, álltál az ajtó előtt, nem voltál meztelen,
mégis láttam mindent, nem tudom, hogy is lehetett ez, és miként, de így volt.
és mindent beleláttam az arcodba.
párducot, farkast, oroszlánt. fáradt voltál, szigorú és szikár.
és még így is játszi, ahogy mindig is. ha nem akartad, még inkább az voltál. pokoli tűz égett az arcomon, miután behívtál, végképpen megéreztelek.
penderecki szólt, sóhajtottak a falak, és a szófa csak feküdt,
a karosszékek ültek, vártak, egy történet.
ami nem volt, csak én voltam és a csend. a félrekoccant molekulák,
újjászületett részecskék, újfizikák, valami idő(nk) előtti vonzás, kíváncsiság,
irgalom és izgalom, vagy csak minden így kezdődik, ami új, és ráadásul vakmerő. –
a hetéráknak nem a szeretőjük, a megmentőjük vagyok, gondoltam.
fésült hajadon ott volt a reggel és minden, pedig rejteni akartad.
(az éneidet és a titkokat.)
és akkor ott volt még az a híd meg a villamos az ablakon túl,
lent rágyújtott vergilius, először nem tudtam,
hogy ő az, azt végképpen nem, hogy engem vár, de ismerős volt valahonnan,
mikor kerestem a nevedet a falon. te is ismerős voltál, tudom már honnan ismertelek. a születésem előttről.
te kötsz össze mindent, és amit nem, azt meg én kötöm össze veled.
érzéki vagy, te is tudod. mikor nem akarod, akkor csinálod a legjobban.
kiterítesz. nem tudod, hogy tudom. mert csak nézel és úgy. ott belül csinálsz mindent.
mert félsz, és gyáva vagy. magadtól félsz, és a bátorságod miatt vagy gyáva. meg aztán most
látsz
először, fogalmad sincs, ki vagyok. csak én tudom, te ki vagy,
és én kid vagyok. túl fontos vagy magadnak, hogy ezt tud, még ha néha érzed is.
a hátad mögött a duna folyt és zötyögött a kettes villamos. lent ördögök vártak.
(testem lett, hogy megtaláltalak, vagy nem is én, valami mátrix beléd gabalyított.
r.b. nyolc, per egy és az a szépséges szerelemrelief.)
belőlem is csak a hiányom kellett,
mondanád, mondod is, jól hangzik,
de nem igaz.
kimentelek, vagy meg, ne félj. még engedem, hogy élj. aztán magamhoz láncollak,
madárfüttyel,
hárfazenével, szép szóval, jóléttel, minden vagyonommal. sziréned leszek, füledből vedd ki
az
ólmokat. de úgysem tudsz ellenállni majd. én is csábító vagyok.
11. csábítók – A Pokol nyolcadik körében koncentrikus körben tíz szennyrovat található. A külső szennyrovatban a csábítók vannak, akik csupaszon szarvas ördögök korbácsütéseitől űzve róják köreiket.
Nagy Zsuka
fotó: Budavári Csaba
Nagy Zsuka 1977-ben született Nyíregyházán. Iskoláit a Nyíregyházi Főiskolán és a Miskolci Egyetemen végezte. Költő, aki novellákat és kiállítás-megnyitókat is ír. Szereti az átmeneti műfajokat és a művészetek közötti átjárást. Hisz a szép szóban és a récsecskefizikában. Legutóbbi kötete: delej, versek (Orpheusz Kiadó, Budapest, 2020)
Budavári Csaba 1967-ben született. A Budapesti Fényszövben kezdte tanulmányait, majd az Institute of art Barcelona vizuális kommunikáció szakát végezte el. Az első időszakban alkalmazott fotográfiával foglalkozott, az évezred elején egyre inkább az experimentális fotográfia felé fordult, szubjektív dokumentaristának tartja magát. Tagja a MAOE-nek.